Varför jag ändrade middagsplaner igår

Igår gjorde jag något dumt. Jag tittade på ett videoklipp som ett flertal personer på facebook hade länkat till. Det där om hur man slaktar för att köttet ska vara Halal. Kunde inte titta på det så noga och jag såg nog inte hela heller, men det var väldigt otäckt.

 

Men nu är det så att när jag gick i skolan tjatade våra lärare om att vi måste vara källkritiska. Köp aldrig en sanning rakt av på internet! Så jag började fundera, var finns haken? Efter lite grubblande tänkte jag. Jag vet inte vem som vill att jag ska se detta och jag  vet heller inte vad de vill med detta. Eller jo jag kan ju räkna ut det men vad det ska leda till i slutändan, det kan inte jag veta vad avsändaren går och hoppas på. I alla fall så Gogglade jag mig fram till detta:

  • Enligt jordbruksverkets hemsida så ska djur slaktas genom avblodning EFTER att ha blivit bedövade. Bedövning är ett krav. Enligt dem finns det också många muslimer som accepterar detta. Bedövningen kan ske genom bultpistol eller elektricitet o.s.v. beroende på vilken sorts djur. Bedövningen behöver inte innebära att hjärtat hunnit sluta slå. Avblodning genom snitt i halsartärerna ska ske inom 60 sekunder.

  • Djur som ska slaktas på slakteri ska vara friska. Sjuka och skadade djur, djur som har svårt att gå skall avlivas där de befinner sig. Skadas de i transporten får slakt inte dröja mer än 2 timmar. Friska djur får övernatta max 1 natt på slakteriet. Högmjölkande Kor ska slaktas samma dag som de kommit och om de anländer sent så ska de slaktas tidigt nästa morgon, de mjölkas inför natten för att slippa spända juver.

 Nå, vad ville jag säga med detta? Jo, för det första, man tar upp att det finns muslimer som accepterar bedövning. Muslimer är ju som bekant människor och vill inte orsaka onödigt lidande, alla är ju inte fanatiker. Om de sedan vill ha djuret vänt åt ett särskilt håll, ha en slaktare som kan dessa regler och som ska säga vissa saker innan slakt, det gör ju inte djuret någon skada.

 

Det jag vände mig mot i filmen förutom de obedövade djurens uppenbara smärta och skräck, var att allt utom döendet gick så fort. Djur som inte var döda drogs iväg, hängdes upp, for iväg och sådana saker. Det jag vände mig emot var att personerna på filmen verkade ha glömt att de hade med levande djur att göra. Det är nog för att det måste vara svårt att arbeta i en sådan miljö. Man måste nog stålsätta sig lite. Men sådär illa får det inte vara! Men jag tror också att man har valt ut de värsta exemplen, men det är illa nog.

 

Därefter så kommer jag till en tes som folk i min hembygd nog kommer säga är omöjlig att genomföra. Djur bör slaktas hemmavid. De borde inte åka någonstans. De ska vara omgivna av hemtama lukter, djur, ljud och personer. Hellre att slaktare kommer dit. Nu vet jag att det säkert finns ton av sakliga argument mot detta. Det är säkert omöjligt att genomföra men det är vad jag önskar. Jag vet att det inte är så, det hörde självhushållet till.

 

I vilket fall kan jag säga att jag aldrig käkade crêpes med köttfärs som jag hade planerat igår. Det fick bli med sylt. Visserligen så köper jag bara svenskt kött men jag var inte särskilt sugen. Är ganska glad över att jag ska tillbringa andra halvan av nästa vecka med två typ vegetarianer.
Linnea
2013-02-25 @ 07:40:35

Sojabönor är också gott.
Du har rätt, det vore det absolut bästa för djuren, att inte skicka iväg dem. Nog finns det stora problem med det, men borde inte köttindustrin kämpa för djurens bästa? Omöjligt är det ju inte.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0