En tillbakablick med nål och tråd

Råkade tacka jag till att jobba H-tur igår. Tur att det var en lugn dag. Så nu är jag lite seg. Idag tänkte jag lite på vad jag har sytt senaste året, kom fram till att det är en hel del! Här kommer lite bilder. Det är ett axplock för en del saker har jag redan gett bort eller ska ge bort, en del saker är fortfarande på experimentstadiet och bör inte visas och så vidare.
 
För något år sedan upptäckte jag att man kunde sy filtar i trikåtyg om man hade fleece på baksidan, en ny värld öppnade sig! Här är nog de flesta av de filtar jag sytt. Alla är inte klara på bilderna men de är färdiga i verkligheten. Nu när jag har tillgång till overlockmaskin så kan det nog bli roligare att sy dessa!
 
 
 

 
Lagom till jul kom jag på att necessärer är både lätt, snabbt och roligt att göra. Gjorde en hel drös under någon vecka. Flera av dem måttade jag upp med hjälp av fyra bindor, så de skulle vara lagom till just det medan andra fick sin storlek efter vilka blixtlås jag hade hemma. Ett par julklappar blev det! Den bruna med traktorn svor jag en del över för när jag skulle stryka fast traktorn smälte tyget så jag fick sy om en hel del...
 

Jag har ju inte varit så mycket för att handla kläder, men att handla tyg till kläder är en annan femma. Tröjan nedan är nog den mest lyckade hitintills! Sitter som en smäck! Är väldigt förtjust i tyget för det var inte uppklippt utan rundstickat, så som muddtyg brukar vara. Väldigt lätthanterligt, särskilt som mycket av mönstret skulle läggas ut på vikt tyg!
 
 
Hittade ett bra mönster till linnen så det har jag gjort två varav det ena kom med på bild. Mudden och jag är inte riktigt vänner, måste komma ihåg att välja mindre kraftig tyg till mudd nästa gång. sabbade en hel tröja p.g.a. det misstaget...
 
 
De som känner mig och min gubbe väl vet att vi inte äger några gråa fula mjukisbyxor, vi föredrar färgglada pyjamasbyxor! Här kommer två exempel men jag har fler i garderoben som jag sytt själv än vad jag har jeans så det här är bara ett axplock...
 
 
Det var min sambo som valde tyget till flodhästbyxorna och det är hans pyjamas. Det randiga tyget hittade jag på loppis. Riktigt flanelltyg! Hur mjukt som helst!
 
 
Började lite med mössor redan innan tiden OVERLOCKMASKINEN. men satan vad smidigt det blev att göra mössor när jag började med den. Här är tre av några fler...
 
 
Har sytt lite väskor också. En handväska och en övernattningsväska. Den senare gick jag lite bananas med när jag sydde  och det syddes fast band och fickor både här och där men den är lagom storlek på i alla fall även om den ser lite skum ut.
 
På Panduro hittade jag ett tyg jag kände att jag bara måste ha! Köpte flera meter och funderade i ett halvår. När jag sedan stod och måttade i sängen om tyget skulle räcka till ett eller två påslakan om man hade ett annat bakstycke så gick min kille förbi. När vi senare skulle lägga oss frågade han var jag gjort av påslakanet jag bäddade med tidigare på kvällen. Det tolkade jag som att det var rätt val av tyg...
 
 
Det blev några örngott också. det är kul när det matchar. Jag gillar också att blanda rutigt och prickigt.
 
Har sytt några förkläden under föregående år. Ett supersött och puttignuttigt på min systers begäran. ( i bakgrunden ser man också de matchande grytlapparna jag också sydde) och ett lite mer traditionellt i brunt till mig. I början kände jag mig lite fånig i förkläde men det har sparat många tvättar på mina tröjor senaste året, jag är rätt slabbig i köket. I avskedspresent/julklapp till Gästen Från Australien gjorde jag ett blåtrandigt. Har ett till på gång men det ska bli en present så jag väntar lite med det. Förkläden är bra presenter.
 
 
 
I början av året fick jag äntligen min födelsedagspresent. En tidning med syidéer och mönster. Hittade ett mönster på vårjacka så jag sydde tills nålen glödde och lagom tills jag blev klar och tänkte åka ner med jackan till Malmö och flanera så kom snön. så jag går och tittar på den ibland. Min gubbe säge ratt den påminner om en städrock men det får stå för honom. Ärligt talat tror jag inte att jag skulle passa i någon gullig liten jacka, det här är mer min stil. Men faktiskt liknar färgen den som städarna har på mitt jobb...
 
 
Jag har lite svårt att följa beskrivningar till punkt och pricka, det är ju heller inte meningen. Så jag la till lite färgglatt foder i fickorna!
 
 
Jag får väl hålla med om att jackan såg lite tråkig ut, tills jag hittade det här bandet i en låda. Den gör hela jackan tycker jag. Och döljer lite fula grejer... Lite trådar och fula kanter är kvar det ser man ju på insidan av ryggen och det är lite charmigt tycker jag.
 
 
En stor del av tiden gick åt att stryka sömmen åt ett visst håll och kantsticka. Fick blodad tand av detta och gör det i lite andra sammanhang också. Blir stadigare, mer hållfast och snyggt! När man väl kommit på i vilken riktning det skulle vikas så gick det som en dans. Sedan så har jag lite svårt att sy helt rakt och snyggt men det är inte hela världen. Det är hemmagjort.
 
 
Kom äntligen på vad jag skulle göra med ankarknapparna!
 

Det var lite från min syhörna. Blev väldigt mycket jacka mot slutet. Det jag har tänkt på är att jag gått mot mer avancerade och utmanande projekt ju mer jag håller på. Det är en berusande känsla att kunna göra saker själv. Det är något helt annat att gå i en kläd man svettats och svurit över när man sytt än en kläd man hittat billigt på rea och inte vet något om. Fast jag vet ju inte allt för mycket om de tyger jag köper heller men många tyger jag kommer hem med har lite miljömärkningar och jag uppfattar att det finns ett större intresse kring miljöfrågor där än bland klädhandlare.
 
Hur som helst nu ska jag och hunden på promenad innan jobbet!
fiffi
2014-01-30 @ 12:03:25

Oj va mycket härliga och underbara grejer du har hunnit sy! Jackan är jag riktigt imponerad av! Ser ut som min fjällrävenjacka, (fast min jacka har inte lika snygga fickor :D )

Svar: det är under året som gått men det har blivit mer sedan jag flyttade hem :) Den var väldigt rolig att sy, ser svårare ut än det var!
Nottin




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0