Tillbakablick med nål och tråd

Häromåret gjorde jag en tillbakablick på vad jag sytt under året och det var rätt kul för mig själv, se hur jag utvecklats och sådär. Och vad för grejer jag gett mig på!  Så nu gör jag om det. Men jag slänger med några bilder från januari för det har hänt en del då också. Skrev ju lite om ett mastodontprojekt, slänger upp bilderna även om plaggen inte är knappade, väntar fortfarande på knapparna. 
 
Januari (2016)
 Vi lämnade tillbaka kläderna vi lånat till nyföddhetsperioden. Sen rensade vi ut de av våra egna han växt ur och stuvade unan för kommande barn. Det var roligt att se hur mycket han faktiskt växt och hur mycket av allt som faktiskt var hemsytt!
 

Sydde lite kläder i storlek 80! Svårt att föreställa sig att det gått så fort, att han snart kan ha dem! Slänger med en bild med byxorna på (han har andra byxor under) Så ser ni!
 
 
Mitt mastodontprojekt! 5 bodys och matchande byxor i storlek 44! Ska lämna in dem så fort jag knappat dem!
 

En bild på hur de ser ut halvfärdiga
 

Februari 2015
 Hittar inga bilder från januari (mobilen gick sönder i somras så alla bilder innan juni försvann!) men det känns så länge sedan! Det enda jag minns är att jag började prata om mitt beslut att följa med min sambo till Australien och att samma dag jag skulle boka biljetten upptäckte jag att vi skulle ha barn! Minns inte så mycket av februari men hittade lite bilder!
 

Sydde en t-shirt som blev rätt snygg men använder den inte så mycket. Den var inte riktigt min stil.
 

Sydde lite mössor till födelsedagspresenter. Bra present i februari!.
 
Mars
I mars hände mycket! Vi gick på ultraljud och föreberedde oss på att åka till andra sidan jorden. Jag sydde en hel del grejer. Linne, tröja, pennskrin, badväskor, en anorak jag aldrig kommer visa i bild som min sambo fick mig att sy honom (jag tvingade honom att lämna den i Australien) vars enda bra egenskaper var snygga färger, billigare än köpe och vattentät.
 

Ett jättebra linne! Sen blev det lite kort när magen blev större, men fram tills dess var det en favorit. Ska plocka fram det när jag inte längre ammar!
 
 
En tröja som kunde blivit jättefin men som har några slarvfel! Använde den en hel del ändå. Den var så luftig så den blev sval och skön!
 

En bild på tygkasse, tvättpåse och pennskrin som jag sytt. Sydde en brun kasse till min sambo som egentligen blev häftigare men den hittar jag ingen bild på.I pennskrinet råkade jag smuggla in en sax genom tre flygplatser. Lite korkat kanske. Kassarna blev jättesmidiga, de var särskilt bra när man gick till duschrummen, allt viktigt fick plats och lagom många fack! Duken har jag också sytt och broderat men det var många år sedan!

April
Jag var i Australien större delen av april (och köpte en massa flanell!) så jag hann inte sy så mycket men jag tror att jag knåpade ihop ett par pyjamasbyxor rätt snart efter att jag kom hem, de blev nämligen födelsedagspresent till min syster. Extra kul att sy med tyger man hittat utomlands!
 
 
Man blir lite kollrig av mönstret!
 
 Maj
Nu kliade det verkligen i syfingrarna! Så jag satte igång att sy bebisgrejer! Och lite linnen som jag modifierat mönstret på så jag skulle kunna ha dem längre.
 
 
Bodde i de där linnena fram tills förlossningen! Ibland går jag och fingrar på dem men de är inte så smidiga att ha vid amning...
 
 
 
Byxorna använder vi nu! Babynestet var superbra men han växte snart ur det. Bra grej i början i alla fall. han sov i den innan vi blev helt bekväma med att ha honom mellan oss.
 
Juni - Augusti
 
I juni lugnade jag mig med syandet till bebisen. Visste inte riktigt hur mycket mer jag skulle behöva av allt förutom det vi skulle få låna och sen hade jag en obehaglig känsla kring att inte förbereda för mycket för tidigt.
 
Vi höll ju igång rätt mycket i sommar med renoveringar och annat men lite tygkassar och annat att ge bort vet jag att jag sydde. Dessutom sydde jag ett lapptäcke i bröllopspresent till min syster och mina axlar sa ifrån efter det så jag pausade från maskinen lite.
 
September
Nu var det inte långt kvar tills jag skulle föda barn (trodde jag). Så jag började sy för fullt! Hade dessutom fått tag på lite vettiga mönster till bodys!  Lämnade in symaskinen på lagning några dagar efter att jag var berkäknad men jag hann få tillbaka den och sy lite till! Här kommer en kavalkad med bebiskläder. Dessutom sydde jag en värmekudde fylld med risgryn, bra grej till förlossning!
 
 
Det var läskigt att sätta saxen i katt-tyget men det gick bra! hatar att sy i fintyger! Värre gick det med bodyn nedanför där jag gjorde bort mig med knapparna...
 
 
Sydde lite bodys i storlek 62 men hann knappt använda dem, han hoppade lite över den storleken eller så missade vi den.
 

Den lilla mössan kunde han inte ha många dagar!
 

Skötbädd med plastad frotté, riktigt bra grej! Använd varenda gång vi byter på honom ohemma!
 
 
Paddfodral till min svägerska. Väldigt nöjd!
 
 
Gullebyxor!
 
 
Han sover inte där men spjälsängen är ett bra ställe att förvara ren tvätt i väntan på att man ska lägga in den i skåpet...
 
 
Ett av det finaste jag sytt!
 
 
Det där sydde jag klart så fort jag fick tillbaka symaskinen! hade klippt ut allt och sen körde jag ett race!
 
Oktober
I oktober föddes min son, jag började på riktigt komma över min fobi för bandkantning och jag snubblade över det bästa bodymönster jag hittat!
 
 
Ser lite skrynkligt ut men den är lätt att ta på och sitter bra. Håller dessutom långt upp i storleken!
 
November
Började masstillverka pyjamasar. Lätta att sy och bra modell!
 
 
Det här är inte alla, finns två i en mindre storlek också!
 

Bland annat den här. Det tyget köpte jag för många år sedan och sydde mig ett par pyjamasbyxor, men jag visste hela tiden att jag skulle sy en pyjamas till mitt (eller mina) barn i framtiden. Läskigt att sy i men det blev fint!
 
December
Blev inga sydda julklappar det här året! Eller en och annan kanske men inget märkvärdigt. Sydde lite bra bodys bland annat en med bagare till min kommande systerson (som är född nu!) och lite pyjamas!
 
 
Blev väldigt nöjd med den bruna, den andra är visserligen fin men den började gå under namnet "Sverigedemokratbodyn" och jag gillade den inte riktigt.  
 
 
En pyttebody till en pyttemänniska!
 

Min sons cirkuskonster när jag skulle fota honom i hans finaste hemsydda pyjamas!
 
Har nog sytt några kilometer sedan förra gången. Kul att göra en återblick!
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0