Torplyckor

Mina favoritkakor är schackrutor. Eller drömmar, det skiftar. Men nu har jag snokat lite i min receptbok efter sorter jag aldrig ätit tidigare och här kommer ett sådant recept!
 
Hittade ett recept på Torplyckor i Sju Sorters Kakor som jag testade att baka. Det blev väldigt goda och något av en favorit hos min bror oväntat nog.
 
Själv gillar jag dem mest för att namnet och utseendet väcker min fantasi. Lycka kan ju vara en liten bit åkermark. Och de ser faktiskt ut som små nyplöjda lyckor där man ska så råg. Som man kan dryga ut vetemjölet till kakdeg med till vardags. Bland annat.
 
Kakor som små nyplöjda åkrar
Men som vanligt kan jag inte låta bli att modifiera receptet lite. Så här kommer min version av torplyckor:
Torplyckor ca 50 st.          Ugn: 175 grader
 
- 1 dl grovt rågmjöl
- 3 dl vetemjöl
- ½ dl rågkross (skålla och låt stå över natt)
- 150 mg smör
- 1 dl brunt farinsocker
- 1 tsk vaniljpulver
 
Blanda ihop allt till en deg. Forma till fingertjocka längder, dela i bitar, platta till med en gaffel. Hiva in i ugnen i cirka 15 minuter så är det klart sen!
 
Hoppas det smakar!
Syster
2016-04-14 @ 21:55:14

Bilden jag får av någon som på riktigt hivar in kakorna i ugnen är oslagbar! Kan tänka mig att de är goda 😊

Svar: Haha jo jag med när du säger det ^^
Nottin




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0