Inte bara skog

En sak som fascinerar mig är att skog aldrig är bara skog. På kartor kan det se ut som ett grönt fält som delas av med olika vägar. I verkligheten är det så mycket mer! Det jag framförallt syftar på är sådant som människor skapat och lämnat, som är lite halvt eller helt bortglömt. Där jag bor finns en del grejer att gå och kolla på. 
 
Rätt nära huset finns en hage vi kallar branddammen (ovanför branddammsgärdet) just för att där finns en igenvuxen damm att ta vatten ur i händelse av brand. Det finns till och med en slangstump kvar! Den gillar jag att kika på i bland och tänka på brandövningarna i skarpen då vi drog igång brandsprutan, rullade ut slangar och sprang i backar. 
 
Inte mycket till damm kvar, den där branddammen.
Men brandslangen finns kvar än. Fast hur bra den är vill jag inte spekulera i.
Min vanligaste promenadsträcka (två gånger per dag) är vägen till militärförrådet och tillbaka. Nu finns där inget förråd längre men man kan se hur man huggit ur berget för att göra plats för det. Tror att den var kvar in på 00-talet men jag är lite osäker. Bra lingonställe är det i alla fall.
 
Oj vad skuggigt det blev, nåja det är en skuggig plats.
 
En annan skatt i skogen är symaskinen som står längs med en liten slingrande skogsväg. Blev så glad när jag såg den. Någon kanske har hittat den i en sophög och ställt upp den på stenen för att hen tyckte att den var lika fin som jag tycker. 
 
Ni kanske redan anat att jag blivit lite betagen i den här!
 
En av de skummaste saker jag sett härikring är mårdlinan. En lina spänd mellan två ekar med ett i plåt utskuret mårddjur. Det är så man ska kunna öva jakt. Tror det var den förra snubben som hade gården som satt upp den, men helt säker är jag inte.
 
Den kanar riktigt fint längs linan trots att ingen använder den.
 
Kring området vi kallar Hamborg finns det säkert en massa spännande saker jag inte upptäckt än. Där finns rester av en massa hus, man ser mest kullen som den hoprasade murstocken har blivit och diverse malplacerade fruktträd. Där låg flera statarbostäder förr. Längre upp i skogen finns en murken jaktkoja i form av en vagn någon kört ut mitt i skogen, går man förbi platsen där döda älgen legat och fortsätter rakt in så finns den där någonstans.
 
Har ni några udda grejer där ni bor som ni gillar att gå och peta på med jämna mellanrum?
Anonym
2016-03-25 @ 17:33:30

Underbart det ser ut ! så härliga bilder!

Hoppas du får en härlig långfredag och påsk!

Svar: Tack så mycket! detsamma!
Nottin




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0