Långfilens lov

Har bytt frukostvanor igen. Jag brukar ju snöa in på något under en tid för att sedan svänga om helt. Insåg att min mage inte riktigt gillade äggröra varje dag så jag införde gröt varannan dag. men precis när jag började få in den rutinen så fick jag en burk långfil av en kompis. Så nu äter jag fil för fulla muggar! 
 
 
Det är rätt roligt att med jämna mellanrum hämta en hink mjölk, hälla i filen ur burken och ställa in hinken i skafferiet ett dygn. När jag tar ut den tar jag undan en burk fil till nästa sats och så går det runt. Som surdeg.
 
Pepparkaksfil på gång!
 
I början tyckte jag att konsistensen var väl slemmig men nu uppskattar jag den. Den är så mjuk och god. Det kanske är för att jag gjorde bort mig rejält med en sats, hade fått höra från hon jag fick det av att man kunde köra lite med elvispen om filen kändes väl lång. Så jag föreställde mig att vispar jag min jordgubbsfil så får jag yoghurt. Inte riktigt. Det blev skum i toppen och så skiktade den sig. Efter det började jag uppskatta att den höll ihop så bra annars. 
 
Slemmigt men mättande!
 
Har hunnit testa följande smaker:
- Jordgubbsfil (ett fruktansvärt misstag)
- Rabarber med kanel och vanilj. surare och surare för varje dag. Men gott i början.
- Pepparkaksfil. Supergott! Särskilt med lite apelsinbitar i tallriken.
 
Har ni något bra förslag på smak eller grejer att ha i fil?
Syster
2016-03-31 @ 16:13:33

Tina hallon med en sked honung på i mikron ihop häll på fil efter det. Asgott. Eller kanel och banan.

Svar: smart!
Nottin

Sandra
2016-04-04 @ 07:11:26
URL: http://atilio.metromode.se

Jag har aldrig testat långfil men tycker att pepparkaksvarianten låter såå god!

Svar: Oväntat gott faktiskt :)
Nottin




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Onormalt Normal

En syblogg utan röd tråd

RSS 2.0